Мост на Калемегдану
Пасарела над доњоградским булеваром

Мост на Калемегдану

ЈП „Београдска тврђава“ у сарадњи са двојицом реномираних уметника, Ричардом Диконом (Richard Deacon) и Мрђаном Бајићем, покренуло је пројекат за израду нове пешачке комуникације - Пасареле, која ће повезати Београдску тврђаву са шеталиштем дуж Саве и Дунава, код Бетон хале (преко саобраћајнице – Булевар Војводе Бојовића – железничка пруга).

 

Партнери и сарадници ЈП „Београдска тврђава“ на овом пројекту су Секретаријат за културу Града Београда, Факултет Ликовних уметности у Београду, Henry Moore Foundation, British Council, Handel street projects, Beacon Art Project из Велике Британије. Пројекат је започет крајем 2007. године и тренутно је у реализацији. Састоји се из два дела: Изградње Пасареле и Уметничке интервенције на Пасарели.

 

Пројекат изградње Пасареле урадиће Секретаријат за саобраћај, а уметничкo обликовање Пасареле Ричард Дикон и Мрђан Бајић. Током 2008. године, захваљујући донацији Henry Moore Foundation, обезбеђена су почетна средства неопходна за прву фазу пројекта - продукцију дизајна моста. Резултати досадашње реализације Пројекта за израду нове пешачке комуникације - Пасареле над доњоградским булеваром, презентовани су 16. априла 2009. године, у оквиру манифестације „Дани Београда“, изложбом „Мост на Калемегдану / Kalemegdan Brigde Collaboration“, која је концепцијски позиционирана на две локације – у холу Скупштине града Београда и у Галерији УЛУС-а, у Кнез Михајловој улици. Изложба је била доступна јавности до 28. априла 2009. године. Реализована је средствима Секретаријата за културу Града Београда.

 

Након 28. априла 2009. године монтажна конструкција из хола Скупштине града Београда, премештена је на простор Београдске тврђаве, у непосредну близину локације предвиђене за реализацију Пасареле, испод Великог степеништа, на плато поред Споменика Хероја.

 

Биографије Ричарда Дикона и Мрђана Бајића


РИЧАРД ДИКОН

www.richarddeacon.net

 

Ричард Дикон (Richard Deacon) рођен је 1949. године у Бангору у Велсу.

 

Студирао је на St Martin School of Art у Лондону (1969-1972) као и на Royal College of Art (1974-1977). Добитник је престижне Тарнерове награде (1987).

 

Његова прва самостална изложба у Лондону 1978. почетак је дугог низа излагања на међународној сцени у Мастрихту, Лондону, Хановеру, Лос Анђелесу, Њујорку, Келну...

 

Серију Art For Other People којом стиче светску славу ствара 1982. године. Његови радови урађени по јавној наруџбини налазе се у Пекингу, Токију, Окланду, Торонту и Сан Франциску. 1996. године је проглашен француским Витезом реда уметности и књижевности.

 

Ричард Дикон спада међу најзначајније вајаре своје генерације. Често понавља: "Ја не вајам, не обликујем, него производим." Тачно је да не покушава да сакрије спојеве на својим скулптурама. Штавише, наглашава их. Клинови, шрафови, лепак, саставни су елементи његових коначних радова.

 

Педагошки рад је непрестани извор инспирације за Ричарда Дикона: предавао је на Лондон Институте, на Hochschule für Angenjande Kunst у Бечу а сада је професор на Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts (ENSBA) у Паризу. Претходних дана одржао је предавања и на Факултету ликовних уметности у Београду.

 

МРЂАН БАЈИЋ

www.mrdjanbajic.com

 

Мрђан Бајић је рођен 1957. године у Београду.

 

Факултет ликовних уметности и магистарске студије завршава 1983. године, одсек вајарство. Асистент постаје на истом факултету 1985. године а звање ванредног професора стиче 1997. године.

 

Бајић је својим најранијим самосталним изложбама цртежа и скулптура 1983, први у својој генерацији, почео разградњу конвенционалног медијумског плана скулптуре, изван традиционалистичког, нормативног проседеа - и тако избио у сам врх оних младих уметника који су коначно допринели нарушавању граница између културе, контракултуре и супкултуре. Бајићева скулптура је, тако, почетком осамдесетих година била један од означитеља концепцијског и идеолошког постмодерног преврата у српској уметности. Он је том преврату допринео прецизношћу синкретичке мисли, богатством имагинације и наглашеном фикционалношћу....

 

Ако се скулптури у једном историјском тренутку модернизма могао одузети "сувишни податак", сада јој се могао додати: употребом, условно речено, традиционалних медија, почео је процес разарања премиса тог истог медија. А управо то је Мрђан Бајић и урадио."

 

Мрђан Бајић је самостално излагао у многим европским градовима (Београд, Загреб, Љубљана, Париз, Стокхолм, Краков), а такође су његови радови виђени и на групним изложбама у Риму, Њујорку, Сиднеју, Кракову, Паризу, Грацу, Копенхагену, Венецији, Монаку и Солуну.

Учествовао је 2002. године на 25. бијеналу у Сао Паолу са пројектом Југомузеј. Године 2007. наступа на 52. бијеналу визуелних уметности, где представља Србију пројектом "Рисет" (Reset)

Пријава за Newsletter

Будите у току са дешавањима и новостима из Београдске тврђаве. За пријаву једноставно укуцајте Ваш е-mail